Anul 2021 a inceput cu energie, voie buna si cu zambete de copii.
Asta pentru ca am ajuns sa fiu cooptata in echipa EMOTIONLAND Am inceput in forta chiar din primele zile ale lunii ianuarie, cu 4 grupe de copii. Copiii au varste cuprinse intre 3 si 6 ani, iar grupele sunt constituite pe categorii de varsta.
Ce am facut pana acum?
Emotiile descoperite
Am inceput prin a ne cunoaste intre noi si am recunoscut impreuna emotia care ne cuprinde atunci cand cunoastem oameni noi, cand ne intalnim cu situatii noi, cand mergem in locuri noi. Și pentru ca suntem copii inteligenti emotional, am aflat ca emotia aceasta se numeste ingrijorare si ca este fireasca, normala si naturala in situatiile despre care am vorbit.
Știm ca de multe ori oamenii vorbesc urat si rau unii despre ceilalti, dar poate ca nu ne-am gandit niciodata cat de tare poate sa-l doara pe cel despre care se vorbeste urat. Asa ca am vizualizat asta realizand o papusa din hartie. Am urmarit apoi ce se intampla cu papusa cand ii vorbim urat si nepoliticos.
Enervarea e mereu prezenta in viata noastra. Nu va imaginati ca e prezenta doar la adulti. Copiii pot si ei experimenta aceasta emotie. Chiar si Broscuta Tess e uneori furioasa. Și ca sa se calmeze, o batrana broasca testoasa a invatat-o sa intre in carapace atunci cand o copleseste furia. Atunci cand sunt furiosi ca broscuta Tess copiii pot sa se linisteasca imaginindu-si ca se pot si ei retrage in carapacea proprie pana cand valul de furie trece.
Sa definesti curajul nu e usor. La prima vedere e vorba doar de a face „lucruri vitejesti” asa ca in povesti. De exemplu sa te lupti cu zmei sau monsti sau mai stiu eu ce alte creaturi. Dar daca aceasta creatura este chiar frica ta? Sa fii curajos inseamna de fapt si sa invingi emotiile pe care le simti cand ajungi in situatii noi, inseamna si sa iti stapanesti furia, inseamna si sa iei atitudine atunci cand cineva vorbeste urat cu tine sau cu cineva din jurul tau.
Prima luna de activitati a decurs foarte bine.
Am intalnit copii frumosi, talentati si isteti. Am intalnit si parinti dedicati si dornici de a le oferi copiilor perspective si informatii ce sa-i ajute in viitor. Aceste intalniri m-au ajutat sa realizez inca o data ca si adultilor le-ar fi de folos prezenta la ateliere de gestionare a emotiilor. Sa invete cum sa faca fata la diferite momente cu incarcatura emotionala puternica si sa se poata raporta intr-un mod adecvat la reactiile emotionale ce vin din partea copiilor.
Asa ca dincolo de educatia pe care o oferim copiilor ar fi binevenita o educatie „paralela” pe care s-o oferim parintilor. Cred ca ar fi benefica parcurgerea de catre parinti a unui curs de parenting in care accentul sa fie pus mai mult pe modul in care se realizeaza comunicarea emotionala dintre copil si parinte, in care parintele sa invete sa gestioneze propiile comportamente, emotii si ganduri pe care le are in legatura cu relatia cu copilul sau.
Un astfel de curs nu pune accent pe tehnici de parenting pe care parintele sa le aplice nediscriminatoriu ci pune accent pe unicitatea fiecarie relatii parinte copil, ceea ce este benefic ambelor parti. Iar cunoasterea in profunzime a relatiei parinte copil va da nastere tehnicilor potrivite fiecarui parinte in relatia cu propriul copil.