In spatiul public avem parte zile acestea de multe discutii legate de subiecte sensibiale pe care le prezentam (sau nu) copiilor.
Pe de o parte un influencer/blogger a generat o adevarata furtuna in mediul on line printr-un video cu continut explicit si indemn la viol, pe de alta parte Parlamentul Romaniei dezbate o lege care sa permita educatia sexuala in scoli.
Daca privim cum arata societatea romaneasca din ziua de azi in ansamblul ei, vom observa pe de o parte “glorificarea” golanului, “jmecherului” cu bani (sau fara) caruia toate femeile ii cad la picioare, pe de alta a femeii care e mai mult decat incantata sa fie obiectul placerii barbatilor … si atat.
Acest mod de a vedea lucrurile este cel care a putut permite aparitia in spatiul public a acelui videoclip de care vorbeam la inceput.
Si cum toate sunt legate de modul in care femeile si barbatii se raporteaza la acest subiect sensibil, de ce este atat de gresit sa abordam educatia sexuala in scoala?
Sunt voci care spun ca e bine sa pastram “inocenta” copiilor. Daca asta inseamna ca nu le spunem de unde vin copiii, mie mi se pare nefiresc.
Ce este gresit in a invata despre corpul uman, despre functiile lui, despre lucruri firesti si naturale pe care orice adult normal le traieste?
Sunt de acord ca nu e necesar sa oferim “amanunte tehnice” cu privire la subiect.
Nu le povestim copiilor cum sa faca sex, asta este de domeniul absurdului. Dar nu e nimic nefiresc sau nimic anormal in a le povesti ca adulti fiind vor ajunge in situatia in care vor avea relatii.
Contextul discutiei trebuie sa fie clar: barbatii si femeile sunt diferiti din punct de vedere anatomic pentru ca au functiii diferite in conceperea copiilor.
Sunt voci care sustin ca discutia despre sex pe care o avem cu copiii va duce automat la “ideea” de a pune acest lucru in practica. Ma indoiesc ca e asa.
Pentru asta trebuie sa ajungem biologic maturi. Asta inseamna ca si gandirea trebuie sa fie suficient de matura pentru asta.
Comparatia pe care o fac eu este aceea cu procesul de invatare a scrierii. Niciodata nu pretindem unui copil care nu stie tine creionul in mana sa stie dintr-o data scrie propozitii intregi.
Cineva (de regula invatatorul/invatatoarea) il ghideaza invatand-ul sa tina creionul in mana, sa faca liniute, bastonase, cerculete apoi sa le lege sa devina litere,, apoi sa lege literele intre ele in cuvinte si apoi sa lege cuvintele in propozitii.
Cand vine vorba de subiecte sensibile fara sa le ghidam copiilor trecerea prin cunoasterea propriului lor corp , fara sa ii ajutam sa inteleaga ce transformari firesti au loc, fara sa le explicam ca e necesar un proces de maturizare pentru a deveni adulti deplini, presupunem ca ei, copiii, au direct ganduri “necurate” sau inteleg exact ceea e intelegem noi adultii despre subiect.
De fapt ce ar trebui sa invatam din asemenea discutii?
Vrem nu vrem, copiii nostri cresc si ajung sa traiasca pe pielea lor transformarile de care vorbeam, incep sa isi puna intrebari, la care au nevoie de raspunsuri. Iar daca noi evitam sa ii ajutam/ ghidam ei isi vor cauta raspunsuri in locurile nepotrivite.
Asa se poate ajunge in situatia in care fetite de 12-13 ani care deja aveau menstruatie dar nu li s-a vorbit in familie despre asta.
Rezultatul este faptul ca aceste fetite au fost traumatizate (la propriu) de aparitia menstruatiei si mai mult nici macar n-au inteles care este legatura dintre menstuatie si procreere.
Sau cazuri de baieti care se avanta in viata intima la presiunea grupului, a cartierului sau a societatii fara sa inteleaga ca acest lucru nu e bine sa se faca inainte de maturizarea deplina si ca implica responsabilitatea ambilor parteneri.
Baietii trebuie si ei educati sa acorde respect colegelor si prietenelor lor pentru ca ele doar simple obiecte ale placerii lor.
O educatie corecta ar face mai rare cazurile in care sunt catalogati ca fiind “pampalai” sau “fraieri” sau chiar “prosti” pentru ca nu corespund imaginii de “macho”.
Desi sunt convinsa de importanta si necesitatea unei asemenea educatii cred in acelasi timp ca cel mai mare obstacol in a demara o asemenea educatie pe baze oneste cu informatii corecte sunt proprii nostri demoni, fricile noastre de adulti (frici de multe ori fara baza logica) din cauza carora in loc sa analizam la rece si logic situatia, ne avantam in tot felul de speculatii.